02.07.2018
Vozidla se neustále zdokonalují, komunikují s řidičem a dokonce za něj provedou rozhodnutí, třeba jen tím, že jednoduše nedovolí nastartovat. Kontrolky, jejich znalost a reakce na ně nám mohou pomoci při řešení drobných i vážných závad na vozidle.
Před nastartování vozidla se rozsvítí palubní deska a na ní všechny kontrolky - řidič má možnost zkontrolovat, že jsou kontrolky funkční. Po nastartování vozidla pak zůstanou svítit pouze ty kontrolky, které nás informují, že je vše v pořádku a můžeme vyrazit. Pokud tomu tak není a na palubní desce nám to hraje barvami, je třeba zhodnotit, zda není třeba zajistit doplnění provozních kapalin nebo vozidlu zajistit neprodlený servis.
Zelená kontrolka - informativní (např.směrová světla, tzv.blinkry, informace o typu rozsvícených světel apod.)
Modrá kontrolka - informativní (zapnutí dálkových světel)
Oranžová kontrolka - drobná závada, ale také třeba rozsvícení zadních mlhových světel.
Drobnou závadu je třeba řešit, avšak závada není tak závažná. S vozidlem je možné se zvýšenou opatrností dojet do servisu nebo na místo, kde vozidlo odstavíme a budeme závadu řešit.
Červená kontrolka - značí nebezpečí vážného poškození vozidla nebo zvýšené nebezpečí pro posádku vozidla.
Červenou kontrolku nikdy nepodceňujte a raději ihned odstavte vozidlo. Například pokračování v jízdě (stačí i pár metrů) s červenou kontrolkou mazání může znamenat zadření motoru a drahou generální opravu či dokonce výměnu motoru.
Je proto vhodné provádět průběžnou kontrolu stavu oleje a nespoléhat se až na rozsvícení kontrolky. Ta totiž v mnohých případech znamená, že už hrozí bezprostřední poškození motoru.
Doporučujeme v pravidelných intervalech a zvlášť před delší jízdou provádět kontrolu základních provozních kapalin. Olej, chladící kapalina, brzdová kapalina, kapalina do ostřikovačů - a dle potřeby doplnit. Na většině čerpacích stanic naleznete tyto provozní kapaliny ke koupi.
Pozor! Například chladící kapalina je rozdílná pro různé typy motorů. Pokud si nejste jisti, poraďte se vždy s odborníkem.
Za platnost STK při jízdě s vozidlem odpovídá řidič. Je důležité vědět, zda je STK platné či nikoliiv. Základní informaci o platnosti naleznete na zadní značce na červené nálepce STK. Od loňského roku se již nelepí zelené nálepky, které symbolizovaly platné emise, ale pouze červené nálepky, na kterých je vyznačen měsíc a rok platnosti STK. Přesné datum je pak vyznačeno ve velkém Technickém průkazu. Pokud Vám v daném měsíci STK vyprší, nespoléhejte na to, že přesné datum na značce vyznačeno není a že velký Technický průkaz nemusíte mít při jízdě u sebe. Policie ČR disponuje databází, kde jsou všechna data o platnosti STK k vozidlům shromážděna a je tak jen na policii, zda v daný okamžik vyvine aktivitu ke zjištění skutečného stavu. V případě neplatné STK nejenže řidiče nemine pokuta, ale také nemůže s takovým vozidlem dále pokračovat a musí zajistit jeho odtah, jelikož vozidlo nesplňuje základní požadavky pro provoz na pozemních komunikacích.
V ČR je povinná výbava velmi podobná jako ta v celé Evropě, avšak jsou státy, kde je vhodné ji o některé položky doplnit. Pro pořádek zopakujeme tu platnou pro Českou republiku:
- reflexní vesta, výstražný trojúhelník, náhradní žárovky a pojistky (od každé jedna) případně nářadí na jejich výměnu, náhradní kolo, klíč na šrouby kol, zvedák a autolékarnička. Náhradní kolo, klíč na šrouby kol a zvedák může být nahrazen tzv.bezdemontážní sadou na opravu kol, ovšem pouze v případě, že bylo vozidlo výrobcem touto možností vybaveno při uvedení do provozu. Provozovatel si nemůže sám určit zda bude mít náhradní kolo se všemi náležitostmi nebo pouze tzv.bezdemontážní sadu.
© Školení řidičů online 2009 - 2022 | Všechna práva vyhrazena | Všeobecné Obchodní Podmínky
Grafika: Otakar Korolus | Vyrobilo: FREGIS.cz